Gledelig gjensyn

bokstavkjeks.jpg

Tidligere i uken kom jeg over noe gledelig i butikken.

Jeg har tenkt på det flere ganger. Tenkt nostalgiske tanker om en svunnen tid. Så var den bare der. Sønnen min så på meg med en viss skepsis da jeg gledesstrålende fortalte ham at dette – DETTE! – skulle vi kjøpe til fredagskosen denne uken. Heldigvis er sønnen min en raus kar, som gjerne jatter med sin mor, og i kveld da jeg andektig tok frem esken kunne jeg spore forventninger også hos ham. Esken er selvfølgelig fjonget opp, det er mulig kjeksen er en smule grovere, men likevel. Likevel! Bokstavkjeks, jo! I bileske! Vi har lett, stavet og spist.

kjeksbil.jpg

Mens jeg snakker om fredag… Det er så rart med det. Tidligere var fredag så og si ensbetydende med flatfyll. På fredagene boblet jeg over av forventning og overskudd. Rastløs kropp. Nå er fredager roligere, og tilbringes veldig ofte med familie og Six Feet Under. Og jeg er så fryktelig bedagelig på fredager. Minimalt med rydding og maks tid foran skjermen. Fredagsenergien har forsvunnet, men jeg klager ikke. Jeg elsker fredager!

27 kommentar

  1. Bokstavkjeksen har vært der hele tiden, sant? Bare i en sånn kjedelig eske? Lurer på om det har fått bilesken i butikkene her også? Faren er vel stor for at partiet med kjedelige esker som går ut i 2009 har havnet i butikkene her. Sånn er det alltid.😦

    Om det faktisk viser seg at Coopen har fått inn bokstavkjeks i bil, så vet jeg hva vi skal kose oss med i morgen.

  2. Bokstavkjeks har jeg rett og slett ikke lagt merke til på flere år. Og jeg har tenkt på det! Kanskje det var bilesken som gjorde utslaget nå? For bilesker har det ihvertfall ikke vært.

  3. Jeg måtte rett og slett google bokstavkjeks. Jeg er ikke de eneste som har savnet de. Petter Schjerven savnet de også.

  4. Takk! Jeg har lett – og ikke funnet, men nå. Åh, dette gjorde dagen min.

  5. *lykkesukk*

  6. Sætre har masse info her, bl.a.:
    1930–40: Små røde og gule Bokstavkjeks-biler

    1950: Liten grønn Bokstavkjeks-bil.

    1960: Bokstavkjeksbilen ble rustet opp og utviklet til å bli sportsbiler i flere ulike modeller.

    1970: Rød Bokstavkjeks-bil med ski på taket. Bilen var en kopi av Renault 16 og bilnummeret tilhørte fabrikksjefen på Sætre. Denne modellen ble en bestselger.

    1980: Bokstavkjeks-eskene skiftet form og gikk fra bil til poser i en kort periode.
    I de mest travle periodene ble Bokstavkjeksen nødt til å ta til takke med en busseske.
    Grunnen var at det var svært mange passasjerer som måtte få plass i bussen som for øvrig var av merket ”Kjekstratur”.

    2007: Bokstavkjeks-bilen kjører igjen inn i norske butikkhyller. Denne gang i fire ulike modeller, moderne og tilpasset dagens norske veier. Bilene finnes i en rød, rosa og grønn modell. I tillegg finnes en spesialutgave – den klassiske blå-hvite politibilen som er forbeholdt
    lovlydige kjeksspisere.

  7. Pokker. Nå blir det ikke bokstavkjeks på meg i dag. Jeg har nemlig fått min mor til å handle for meg, og der hun bor er det garantert ikke kjeks i biler.

  8. Tenk å bo på et sted der det garantert ikke er kjeks i biler. For en skjebne.

  9. Det er en skjebne, sikkert og visst. Dessuten har vi utslepp i fjorden i tillegg. Det er så magisk.

  10. Høres… øh.. idyllisk ut!

  11. Bokstavkjeks! Wow! Her må man bare løpe og kjøpe. Det neste som dukker opp er vel de små Donaldbrusene!

  12. Når jeg kjenner etter så merker jeg at jeg savner Relax-sjokoladene også. De var vel kanskje på ’90-tallet.

  13. Åh, de var de beste. Jeg tror jeg spiste min andel av Relax.

  14. Oh. Jeg også. Etterhvert kom det en sjokolade med yoghurtfyll. Jeg husker ikke navnet på den. Den hadde rar form. Den savner jeg også.

  15. Ååå! Jeg gleder meg til bokstavkjeks. Det må bli på tirsdag, tror jeg.

  16. Soho? Prøver å huske.

  17. Her er et bilde, Mupster. Ringer ingen bjelle?

  18. Jeg har sikkert ikke likt den. I mitt første år på hybel, så levde jeg på potetgull, sjokolade og nuddler. Dessuten var jeg på mitt slankeste, men så var jeg jo bare 18 år.

  19. Men jeg husker Soho – mye bedre enn Relax som kom i et utall antall varianter – det var kanskje den som var skyld i sukkeravhengigheten min som jeg skulle bli 30 før jeg kvittet meg med – men med det bildet Linda, kravler minnene frem, om kiosken nedenfor bakken som alltid var glatt i storefri som var litt skummelt fordi Espen som var litt dum alltid dytta og….åh! Tenk at det skulle en sjokolade fra en forlover til for å få kontakt med følelsene fra skoletiden…

  20. Jeg håper det var noen gode følelser du fikk kontakt med. Og at Espen har skikket seg vel.

  21. Vi kjøpte i går. Det viste seg å bli en højdare.

  22. Selvfølgelig ble det en højdare!

  23. Hadde jeg hatt et kamera tilgjengelig skulle du fått se meg stave: TAKK FOR TIPSET.

  24. Åh. *rørt*

  25. Ein eg kjenner litt har skrive ein fin tekst inne hos Sætre om bokstavkjeksen.

  26. Jeg leste for en stund siden. Veldig fin tekst.

Legg igjen en kommentar

