Stresse ned, liksom?

Stress er noe jeg ofte opplever i min kamp mot tilværelsen. Noen ganger uten grunn, andre ganger er det hektiske dager. Jeg trenger å finne ro. En grunnleggende ro. Nå setter jeg min lit til VG-nett.

Følgende er klippet fra denne artikkelen i VG:

 (mine kommentarer i kursiv)

Moderat drikking. Det kan være lett å ty til alkohol og røyk i stressfylte situasjoner. Men stresser du mye, bør begge deler inntas i moderate mengder. (Jeg tyr ikke til alkohol, og røyken skal reduseres til et minimum. Tror jeg kanskje.)

Hobby. Vend oppmerksomheten din mot en hobby. Da vil du få fokuset over på noe annet. Det kan være alt fra et tegnekurs til arbeid i en frivillig organisasjon. (Hobby? Er blogging en hobby? Med hobby ser jeg for meg håndarbeid. Jeg klarer ikke helt å se for meg at jeg skal begå makramé eller korssting. Eller frimerkesamling eller miniatyrtog, klistremerker, hester eller buttons. Jeg er villig til å vende oppmerksomheten med en Hobby-sjokolade).

Drikk vann. Er du stressa høres det kanskje mer fristende ut med et stort glass vin enn et glass vann. Men det er svært viktig at du drikker vann. For er du dehydrert kan du bli søvnig, og det gjør det vanskelig å takle stressende situasjoner. (Jeg drikker vann, men dersom jeg skal drikke like mye som anbefales så må jeg tisse hele tiden. Dét er stressende, det.)

Massasje. Avslapping er nøkkelordet for å redusere stress, så finn fram stearinlys og massasjeolje. Massasje roer kroppen, avspenner muskler og øker blodsirkulasjonen. (Dersom jeg var rik, skulle jeg spandert på meg massasje 24/7. Mye vil ha mer, og dersom jeg får massasje bare en kort stund, så føler jeg meg nærmest utilfredstilt og ønsker mer. Ergo er det kanskje bedre å holde seg unna litt massasje.)

Meditasjon. 15 minutter med meditasjon kan gi dypere ro enn en time søvn. Å begynne dagen med en to minutter lang meditasjonsøkt kan også være bra. Sitt med rak rygg og repeter ett ord i hodet ditt. Da stopper du å tenke. Lær deg å meditere her: (Dette skal jeg faktisk ta til meg. Aller først må jeg bare justere morgenritualet mitt, slik at jeg ikke blir ekstra stresset av å bruke opp 15 minutter av den dyrebare tiden jeg har før jeg kommer meg avsted til jobb.)

Sunt kosthold. Er du stressa er det naturlig å få mer lyst på mat, og særlig fast food. Men selv om raske karbohydrater vil gi deg et raskt insulinkick, så blir du fort trøtt og slapp igjen. Sats heller på et sunt og regelmessig kosthold. Et stabilt blodsukker kan redusere stressnivået ditt. (Sunt og regelmessig kosthold. Det er lettere sagt enn  gjort, skal jeg si dere.)

Sex. Om du ikke allerede visste det så kan sex gjøre deg mindre stressa: Du kan få ut mye sinne, aggresjon og dårlig energi, som er forbundet med stress. (Thomaaaaas?)

Søvn. Er du stressa, er det viktig å ikke føle seg trøtt. Søvnmangel får en stor påvirkning på hele dagen din, og problemer kan virke mer alvorlige enn de egentlig er. Her er ti tips for bedre søvn: (Hvordan skal jeg rekke alt dersom jeg sover mindre? Skal det gå på bekostning av internett, liksom?)

Trening. Det er viktig å kombinere en stresset hverdag med trening. Trening øker blant annet blodsirkulasjonen i kroppen og åpner lungene slik at du får mer oksygen. Dessuten vil kroppen produsere mer endorfiner, kroppens egne morfiner. (Øh. Jeg henviser til en tidligere posting om Pilates, og ber om full forståelse for at man ikke bare kan kaste seg ut slike fysiske utskeielser.)

Terapi. Noen ganger kan det hjelpe å prate med en terapeut eller en coach, som kan gi råd på hvordan du kan slappe av og fortelle deg hvordan du kan få et mer positivt syn på situasjonen du er i. (Og når skal jeg få tid til det? Skal det gå på bekostning av blogging og sånn? *skingrestemme*)

Jeg merker at jeg blir litt ekstra stresset bare av å tenke på alt jeg bør gjøre for å ikke være det. Men jeg skal gi noe av det en sjans. For min skyld. Og mine omgivelser.

17 kommentar

  1. Massasje, ja.
    Jeg var så heldig å få et hjemmelaget klippekort på 20 massasjer av datteren i morsdagsgave i år. Gjett hva jeg skal ønske meg i bursdagsgave?

    Mye vil ha mer. Jeg bare sier det.

  2. Jeg syns det er en selvmotsigelse at alt man skal gjøre for å motvirke stress er å bruke enda mer tid man ikke har på gjøre ting man ikke har tid til.

  3. Nemlig. Det er så selvmotsigende!

  4. Eg burde ein heil masse, men eg trur det beste for meg ville vere å gjere mindre.

  5. Oljefondet kunne blitt frigitt til bloggende mødre med et hektisk liv. Subsidiert hushjelp et par ganger i uken og to timer massasje pr. dag mens man slapper av på verdensveven. Manikyr og pedikyr mens man blir lest høyt for.

  6. Snart skal du svømme. Det er godt for det meste.

  7. Der sier du noe.

  8. Ingenting er så avslappende som terapibadet. Når man først er der, vel og merke.

  9. Kanskje man heller skal begynne å legge seg tidligere om kvelden og drite i alle disse aktivitetene som skal redusere stress?

  10. Da ville man jo gå glipp av meningsløs surfing!?

  11. Eg trur meir og meir at det ville vore br for meg emd eit år fri.

  12. Hva skulle du gjort dette året?

  13. Jeg har hatt en periode der jeg virkelig ikke har kommet i gang med noe. Jeg har nå funnet ut av grunnen. Jeg har faktisk sovet for mye. Mer enn fem timer i døgnet, og jeg blir en slappis uten like.

  14. Jeg hadde blitt komatøs av fem timer med søvn i døgnet.

  15. Eg søv stort sett berre fem timar per døgn. Med eit år fri skulle eg sove litt meir og skrive ei bok ferdig.

  16. Fem timer. Det er jo ingenting.

  17. Eg burde gå og legge meg. Eg veit jo at klokka tre i natt kjem ein sikald dyneforaktande treåring inn og hiv seg under dyna mi og kviskrar «mamma, eg vil vere hos deg». Og så held eg ut all verdas sparking og dynekamp til klokka ringer halv sju.

Legg igjen en kommentar

