Badeglede

badeand1.jpgJeg og 6-åringen var i svømmehallen her om dagen. Vi liker å gjøre det. Han hopper, spruter og innimellom øver han på noen svømmetak. Også ler han. Masse! Det er mange andre barn der også, og det later til at alle nyter badestunden.

Denne gangen var det imidlertid noe som gjorde litt vondt å se. En jente, kanskje et år eldre enn min sønn. Hun øver på å svømme. Ved siden av henne går moren. Med stramme lepper og messer «Sammen! Ut! Tilbake! Sammen! Ut! Tilbake!». Jeg fulgte med på de ganske lenge. De lo ikke så mye. Av og til kom det syrlig fra mor: «Nå må du ta deg sammen.». «Nå konsentrerer du deg ikke». Det så ikke ut til at de hadde det gøy i det hele tatt. Av og til prøvde den lille jenta å tøyse litt, hvorpå moren ga et litt anstrengt smil og maste «Kom igjen! Vi prøver bort til den andre siden!».

Jeg begynte å tenke på hvordan jeg selv lærte meg å svømme. Jeg var vel 7-8 år, på ferie i Alcudia. Litt lek og litt guiding fra de voksne så kom det av seg selv. Jeg ser også på min sønn nå. Enn så gøy han har det, så blir det litt sikrere tak for hver gang. Det så ikke ut som om denne lille frøkna hadde et innstendig ønske om å lære seg dette. En gang var hun veldig stø en hel langside i dette barnebassenget, og da så jeg et større smil i morens ansikt. Anerkjennelse og «NÅ var du flink». Enn om denne piken må prestere noe så fint hver gang hun skal få noen gode ord og et smil.

Jeg så 40 minutter av hverdagen til denne jenta og hennes mor. Det kan hende de har det veldig fint resten av tiden. La oss håpe det.

10 kommentar

  1. Du skriver så fint. *henført*

  2. Jeg håper også.

  3. Min 5 1/2 åring har nå gått på intet mindre enn 3 svømmekurs hos den lokale svømmeskolen. Jeg gidder ikke å betale for flere kurs så lenge han bare skal ha det gøy og ikke høre på «under haka – skyv frem – flytte vannet». Det er nemlig det de sier på det lokale kurset.

    Selv slipper jeg å mase og overlater hele masinga til fagfolk. Det er ikke min skyld at han triller alle instruktørene rundt lillefingeren og at de ikke tar opplæringen alvorlig.

    Men til sommeren blir det andre boller. Da stiller jeg med pisk på stranda. Vil han ikke så skal han!

  4. Ja, jeg er selvsagt dønn alvorlig. *
    presiserer*

  5. Jeg er glad for at du presiserte dette, Fryd!

  6. Eg fekk lyst til å grine litt.

  7. Det var da virkelig ikke meningen.

  8. Lille jenta.

  9. Pingler. Ein blir ikkje OL-mester utan skikkeleg trening.

  10. Jeg har ingen OL-drømmer som min sønn må leve ut. Han kommer derimot til å måtte øve på å spille bass eller gitar til blodet spruter fra fingertuppene.

Legg igjen en kommentar

