Linda, 11 år

Min far og jeg hadde vært på tur et eller annet sted, og på hjemveien kjørte vi gjennom ei bygd hvor en kollega av ham bodde. Vi stakk innom på kaffebesøk. Kollegaen hadde en datter på min alder. Vi satt inne på rommet hennes. I skuffen på skrivebordet hennes hadde hun sigaretter, en lighter og et askebeger. Hun tente seg en røyk, og bød meg på en. Jeg takket tappert nei. «Røyker du ikke?», spurte hun. «Nei, jeg har sluttet.», sa jeg kjekt. Hun nikket megetsigende. «Ja, man må tenke på helsa.».

4 kommentar

  1. *hiksteler*

  2. Jeg tok mitt første trekk av en sigarett da jeg var svært ung. Heldigvis begynte jeg ikke før jeg var i ungdomsskolealder og nå har jeg sluttet.

  3. Jeg var vel bare 12-13 år selv da jeg begynte så smått. Ragnhild og jeg satt i skogen og «røykte». Vi inhalerte ikke, og brukte vel flere uker på en tipakning. Jeg husker at vi satt der på tredje uken og dystert snakket om hvor skitne lungene våre måtte være.

    Nå er det over en uke siden sist jeg røykte.

  4. Jeg tok min første da jeg var 17,5 år. Da jeg burde visst bedre.

Legg igjen en kommentar

