Monopol på spilleautomater

Statlig monopol på spilleautomater. Så fantastisk! Jeg innrømmer gjerne at jeg vakler i denne saken. De sier at maskinene skal overvåkes, og man vil kunne fange opp spilleavhengig. Tenkt eksempel: La oss si at jeg hadde vært avhengig av alkohol. På mandag gikk jeg på Vinmonopolet i Thereses gate. På tirsdag Oslo City. En dag på Røa, en dag på Frogner… Hadde de fanget opp at jeg var en tørst person? Og ville jeg handlet mindre på Polet dersom de tok fra meg muligheten å kjøpe øl på Rimi? Om Rimi i tillegg hadde latt en del av overskuddet fra ølsalget gå til et godt formål, ville det påvirket innkjøpet?

De sier at dette er en gledens dag for pårørende av spilleavhengige. Ikke for å kaste en mørk skygge over denne gledens dagen, men de vil finne kicket sitt uansett. På internett. På Norsk Tippings «trygge» automater. Det VIL være spenning tilgjengelig for de som vil ha det.

På den annen side; spilleautomatene gir årlig to milliarder til frivillige organisasjoner. De er selvfølgelig i harnisk nå over tapte inntekter. Når vi hører at 9 av 10 kroner kommer fra en spilleavhengig har jeg vanskelig for å føle medlidenhet for de.

Klart det er vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, men jeg tror begynnelsen på løsningen ligger i å opprette større behandlingstilbud til spilleavhengig. Spre informasjon rundt det, og la de avhengige være klar over at det finnes en løsning.

– Dommen er først og fremst en seier for de spilleavhengige og kampen mot spilleavhengighet som et folkehelseproblem, sier kulturminister Trond Giske i en pressemelding.

– Dette er en stor seier for Staten, Norsk Tipping og idretten, sier generalsekretær Inge Andersen i Norges Idrettsforbund til NRK.

– Dette er en jubeldag, sier Valgerd.

Og alle hjerter gleder seg.

slots.jpg

19 kommentar

  1. Om Staten tok ansvar, så lot dei vere å ha speleautomatar. Ferdig. Å nekte Raudekrossen og alle andre pengane, og så håve inn sjølv under dekke av at det skal vere «tryggare» er vinmonopolet om att. Er ein avhengig så drit ein vel i at eigaren av utsalet er staten.

  2. Klart de driter i det.

  3. Jeg er veldig glad for dette.

    Og uenig med Avil. Grunnen til at man ikke tar de helt vekk er erfaringene fra Sverige på nettopp dette. De var ikke gode.

  4. Dessuten skal de ikke håve inn på samme måten vel? Programeringa av slike maskiner var ille i Norge, jeg innbiller meg at man gjør noe med det samtidig?

  5. Hmm. Skeptisk. Sånn jeg ser det så er det spillegalskap som er problemet. Og jeg mener at dette nødvendigvis ikke er måten å løse DET problemet på. De vil uansett finne sine måter å satse pengene sine på. Jeg tviler heller ikke på at det vil finnes en god del illegale maskiner. Og hvem er blant de største som markedsfører gambling i Norge? Norsk Tipping?

  6. Jeg håper i alle fall at staten tar ansvar for å få spilleautomatene ut av dagligvarebutikkene. Uten at det nødvendigvis løser alt.

  7. Gör som storebror, här finns det ju nästan inga spelautomater. «Ungdomarna ska skyddas» står det i lagändringen som kom i början av 2000-talet. Jag är glad för att det inte finns spelautomater i varje butik.

    http://www.slutaspela.nu

  8. Kan vi ikke bare få igjen de kronespillene, da? De var morsomme.

  9. Jeg sa det til Thomas i går; nå må det jo selge disse gamle kronespillene. Jeg vil gjerne ha et slikt spill.

  10. Det finnes ikke spenning i spilleautomater. I hvert fall ikke i mitt hode. For meg kan de gjerne dumpe hele skiten på dynga. Alt annet er «same shit – new wrapping!»

  11. I forhold til å hjelpe de spillegale – problemet har jo vært konstruksjonen på maskinene våre, og plasseringen. Vi har hatt den mest liberale lovgviningen i verden (eller noe sånt), med maskiner hvor man kunne spille bort langt større summer enn i andre land raskere, og men en plassering hvor man ikke kunne unngå å gå forbi dem. I tillegg er de laget slik at man skal bli hekta på dem.

    Resultatet har vært at ekstremt mange har blitt hekta enn de som ville vært spillegale uten disse maskinene.

    Jeg ser overhode ingen grunn til at de skal få stå over alt.

  12. Kroneautomatene var fine.

  13. Det er vel ikkje automatane åleine som skapar avhengigheten, men desse maskinane har jo vore skrudd saman slik at dei spelar på alt som fører til avhengighet.

  14. Jeg synes det er bra for ungene våre at automatene blir borte fra butikken. Unger som slipper å vente på far, mor eller besteforeldre ved automatene i timevis, for så å gå hjem uten varene, fordi pengene forvant i automaten. Unger som slipper å bli rekruttert.

    Jeg synes også det er bra at de blir statsdrevet fordi det er bekymringsverdig med alle disse unge som henger i de noe tvilsomme miljøene i de bulene vi har idag.
    Når det gjelder automatene tror jeg faktisk at tilgjengeligheten betyr noe.

  15. Sørgeleg nok er det visst bevist igjen og igjen at auka tilgang på ting gjev auka forbruk, og auka forbruk gjev auka misbruk.

  16. Meget mulig at dette hindrer mange i å bli spilleavhengige. Sannsynligvis! Og det er veldig, veldig bra. Men jeg tror ikke det hjelper stort for de som allerede er det. Jeg la merke til det da de tidligere fjernet muligheten til å spille med sedler. De spilte like mye, det var bare litt mer styr med alle myntene.

  17. mac, en ting er hva en observerer ett sted, en annen ting er hva man ser av statistikker over hvor mye som blir dratt inn av penger, og hvordan det påvirker folk.

    Poenger er vel også at det ikke skal være mulig å spille bort så mye som tidligere, selv om man står ved manskinen like lenge.

  18. Jeg er ikke uenig med deg, Beate.

  19. […] i Norge, som er veldig lukrativt. De har fra før av sørget for at Norsk Tipping har monopol på gambling i Norge, men de har ikke klart å stoppe Nordmenn fra å spille i utlandet. Jeg mistenker regjeringen […]

Legg igjen en kommentar

