Meme om bøker

Frydefull tagget meg. Og takk for smigrende ord, Fryd. 

1) Hvor mange bøker eier du?

Åh. Det er vanskelig å svare på. Dersom jeg legger sammen de som står synlig i stua, gamle skolebøker i skapet, pocketbøkene i kjelleren og alle barne- og ungdomsbøker: rundt 1000, tipper jeg.

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte?

Den aller siste boken jeg kjøpte var en faktabok om hvaler og delfiner til min sønn. Den siste boken jeg kjøpte til meg selv tror jeg var Prinsen av Denise Rudberg. Lest på noen få timer en lat søndag.

3) Hvilken bok var den siste du leste?

Ovennevnte bok. Nå har jeg begynt på A million little pieces av James Frey. Boken var ute i hardt vær da den ble avslørt som ikke fullt så selvbiografisk som forfatteren skulle ha det til i utgangspunktet. Når jeg leser den tar jeg utgangspunkt i at den ikke er selvbiografisk. I korte trekk: Mann legger seg halvveis frivillig inn på rehab etter overstadig misbruk av dop og alkohol. Han strever litt med å godta 12-trinnsprogrammet de anbefaler ham, og han prøver å finne sine egne metoder for å holde seg nykter. Så langt liker jeg den.

4) Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.

Dette blir vanskelig. Her er det ikke bare bare å nevne i fleng. Jeg skal  forsøke.

De tre første Elling-bøkene. Jeg leste de om og om igjen, og fant stadig noe nytt og festlig. Nå har jeg ikke lest de på veldig lenge.

The autobiography of Johnny Cash. Ligger alltid på nattbordet. Tar den ofte frem og blar opp på tilfeldig sider.

Lolita av Vladimir Nabokov. Jeg vet ikke helt hva det er med den, men jeg trives veldig godt med å lese den.

5) Oppfordre andre til fylle ut dette i sin blogg

Jeg oppfordrer herved NotenMuppy og Impelimpen til å fylle ut. Jeg har ikke tagget noen før, og kan like gjerne innrømme at jeg ikke helt vet hva det er for noe. Da jeg var ung var det visst noen som sa at tagging ikke var kult (eller var det noe med å tagge seg selv i rasshølet?). Uansett.

2 kommentar

  1. Jeg har tatt utfordringen din. Jeg har også lest Ellingbøkene opptil flere ganger.

  2. Jeg iler.

Legg igjen en kommentar

