Fedres og barns rettigheter

Jeg er mor.

Det ligger mye makt i det å være mor. Dessverre. Gang på gang har jeg vært vitne til at fullt ut oppegående fedre har måtte finne seg i begrenset samvær med sine egne barn fordi mor har makt. Mødre som tar med seg barna langt unna pga sin egen trivsel og sine egne behov. Og andre som bor i nærheten, men som har hovedomsorgen for barna fordi det føles mest naturlig for de.

Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen dersom det hadde vært omvendt; dersom min sønns far hadde tatt med seg vår sønn til Alta, og jeg overhode ikke hadde hatt noen makt til å gjøre noe med det. At jeg bare måtte finne meg i det. Jeg revner nesten bare ved tanken.

Det overrasker meg at enkelte mener at «mor gir fra seg barnet» dersom man velger delt omsorg.
I de fleste tilfeller er ikke dette noe mødrene velger fordi de ikke vil eller klarer å ha barna hele tiden.
Utrolig mange barn går glipp av verdifull tid med far på grunn av sneversynte og egoistiske mødre.
Her snakker jeg IKKE om tilfeller hvor far ikke er skikket til å ta sin del av omsorgen. I de fleste omsorgstvister blir mor tildelt hovedomsorgen om ikke det er en tungtveiende grunn til at hun ikke skulle hatt det. JEG skulle ønske at man kunne tildele delt omsorg.

Forskning har vist at barn som lever under delt omsorg har hatt lettere for å takle at mor og far ikke bor sammen.
Så lenge mor og far samarbeider godt føler ikke barnet seg som en «kasteball», og vil se det som positivt å ha et godt og trygt hjem to steder.

Min oppfatning er at så snart ammeperioden er over så det ingen ting som tilsier at barnet trenger mor mer enn far.

Pater Est-regelen ble engang lagd for å beskytte menn med utenomekteskapelige forhold. Fra Wikipedia:

Pater est-regelen (fra latin «far er») er regelen om at en fødende kvinnes ektemann antas å være far til barn født i ekteskap, med mindre han eller barnet får fastslått ved dom at en annen er far. Flere organisasjoner og enkeltpersoner arbeider for at denne regelen også skal gjelde for en fødende kvinnes registrerte partner («mater est»), altså at hun automatisk får status som barnets andre forelder («sammor»).

Den gjelder fremdeles, og gir mor automatisk foreldreansvaret dersom foreldrene ikke er gift. Dersom det skal være delt ansvar må det meldes skriftlig til folkeregistreret for å være gyldig. Dersom det ikke er gjort fører det selvfølgelig til at fedre er mye dårligere stilt dersom forholdet ryker.

Jeg mener at det er foreldrenes uforbeholdne plikt å samarbeide dersom de ikke bor sammen, selv om det er på tvers av deres interesser.

Sukk. I en ideell verden.

delt.jpg

17 kommentar

  1. Så hjertens enig! Jeg er en av de få mennene med «50% barn» og det tror jeg fungerer bra for barna. Noe annet ville vært uaktuelt, og siden jeg tok mine 50% av ansvaret før skilsmissen var det opplagt at den ordningen skulle fortsette. Heldigvis.

  2. Sånn skal det være. Vi har også 50%. Min sønn er da ikke mer min bare fordi han tilfeldigvis bodde en liten stund i min mage.

  3. Fornuften råder! Jeg er glad. Troen på menneskeheten er gjenopprettet.*skriver i dagboken: «Lindamac (mac blant venner?) har hode og hjerte på rett sted*

  4. Jeg liker bloggen din veldig godt.

  5. radiohode (hode blant venner?): Lindamac, Linda, Mac, Mækk… Jeg lyder alt.

    Nuto: Jeg liker DEG veldig godt.

  6. Liker jeg Nuto? Ingen anelse. Liker jeg Mækk? Nå, så.🙂

  7. Ja, jeg liker jo deg også, det er nok derfor jeg liker bloggen så godt.

  8. Vi burde tatt en gruppeklem. Du liker Nuto, radiohode.

  9. Jeg gjør sikkert det, siden hjertet mitt er så stort. Men jeg vil jo ikke lyve om noe så viktig. Problemet er at jeg ikke vet hvem Nuto er?

  10. Du er forresten funnet verdig en lenke i radiohodes svært eksklusive lenkeliste, Mækk. Det var på håret, men…🙂

  11. Jeg føler for å gjøre det samme, radiohjerne.
    Og jeg føler meg beæret.

  12. radioHJERNE?

  13. Jaa? *nervøs*

  14. Sjekk http://radiohjerne.weblogg.no og fortell meg hva du finner.😉

  15. Dette:
    404 Not Found
    The page you requested could not be found,
    please check your spelling and try again.

    If you think you’ve found an error, please let us know.

    Yours sincerely,

    BlogSoft

    *kremt*

  16. Jeg er fullstendig enig. Flytter barnefaren nærmere er vi på 50 % med en gang.

  17. Ja, jeg synes det er helt naturlig om begge foreldrene er noenlunde oppegående.

Legg igjen en kommentar

