Linda

Jentenavn  Linda – Navnedag: 13. mai

Betydning: Myk, slank, vakker

Forklaring: Jentenavnet kan stamme fra ulike navn, men regnes nok i dag hovedsakelig å stamme fra tyske navn som slutter på «linda/linde», som betyr «myk» eller «slank».

Kommentar: Et annet forslag til navnebetydning er det spanske ordet «linda», som betyr «vakker».

Popularitet: Omlag 15 000 personer i Norge har jentenavnet Linda som første eller eneste fornavn. Det er rangert som nr. 28 blant jentenavn i Norge. Linda var blant de mest populære navnene på nyfødte jenter i Norge i perioden ca 1970–1990.

 

Jeg er født i 1978, og ser på statistikk at navnet hadde sin storhetstid nettopp da. Jeg føler også for å tilføye at min mor kalte meg opp etter Linda-såpen. Navnet kom altså ikke til meg fordi jeg var myk, slank eller vakker. På barne- og ungdomsskolen likte jeg ikke navnet mitt, og jeg måtte bli voksen før jeg slo meg til ro med det. Jeg har et vagt minne om jeg ønsket å bli kalt Donna på barneskolen. Jeg er evig takknemlig for at mine medelever ikke etterkom akkurat dét ønsket. Nå er det helt fint å være en Linda. Kan man unne seg en kake når man har navnedag?

 

11 kommentar

  1. På japansk (om tegnene kommer opp…):
    リンダ

  2. Takk skal du ha!

    Får jeg presang, forresten?

  3. *host* Takk, kjære.

  4. Man kan unne seg kake for langt mindre begivenhetsrike ting en navnedag. Jeg husker en episode av Saltkråkan der Tjorven feiret navnedag, og tenkte at det var synd og skam at vi ikke gjorde slikt i Norge.
    Kake er et must.

  5. Ville du ikke hete Linda da du gikk på barneskolen?
    Det ville jeg, for alle de kule jentene het jo Linda😀

  6. Ida: Takk for oppklaring! Nå angrer jeg på at jeg ikke spiste kake i går.
    Man kan ta det på etterskudd, sant?

    Lenemor: Jeg var ikke akkurat en av de kule jentene, og jeg kan ikke huske noen andre kule jenter som het Linda heller. Jeg ble ofte kalt Linda Evans, da. Det var heller ikke spesielt kult.

  7. Hos oss het alle de kule jentene Linda, de som hadde draget og som røyka bak sykkelskuret, og jeg ville gjerne hete det samme😀
    Du skulle ha bodd på østlandet og vært noen år eldre vet du😉

  8. Jeg gikk i klasse med Linda x 2. På skolen florerte det av Lindaer. Ingen var i overkant kule.

  9. Jeg har også nettopp hatt navnedag. Jeg ble oppmerksom på det da jeg fikk en sms fra en venninne med gratulerer.

  10. Jeg har aldri likt navnet Linda jeg. Lindajenter var sånne sminkedokker … litt dumme –
    Men så kom du inn i livet – og jeg måtte se på mine fordommer –
    i da forbinder jeg navnet med ærlighet og humor – at du er slank og vakker gir jeg egentlig blaffen i….

    Kokatotrorinone sosmomiloleror.

Legg igjen en kommentar

