Shoppofobi

Overskriften er sterkt overdrevet. Jeg ser det. Min kjære vil nok protestere høylydt og si at jeg overhode ikke har noen åpenbare problemer med å shoppe. Så overskriften burde kanskje heller vært Prøveromsfobi. Det er en rekke gode grunner til at man kan og bør ha den fobien. Jeg nevner i fleng: 1. Det er trangt. 2. Jeg tror aldri jeg har vært i et prøverom hvor man er sikker på at ingen ser inn. Det er glipper her og der. 3. Lyset. Det forferdelige, avslørende lyset. Hvorfor gjør de sånn? 4. Man blir svett. Svett fordi det er trangt, man er redd for at noen ser inn og fordi man ser alle linjer og porer og uønsket hårvekst i det grelle lyset. 5. Ofte står det en tyggistyggende butikkberte utenfor og tygger og sier «Hvordan går det der inne?». Det er litt slitsomt når det er trangt, man er svett i et grelt lys.

Det er altså sjelden jeg prøver klær før jeg kjøper. Da hender det selvsagt at noe ikke passer. Det er en smal sak å gå tilbake og bytte, men som oftest blir det utsatt, og bunnen av klesskapet fylles opp med klær som ikke passer.

Jeg shopper av og til på internett. Det er en form for handling som passer for meg.

Nå må jeg imidlertid krype til korset. Det er ingen bønn lenger. Jeg skal være forlover, og må ha en dertil egnet kjole. Jeg har vurdert å konvertere, for så å gå i burka, men ble gjort oppmerksom på at da ville kun mine asymmetriske øyne vises. Dermed ble konverteringsplanen avblåst. Misforstå meg rett, jeg gleder meg til å kjøpe ny kjole altså. Jeg bare gruer meg til denne prøvingen. For nå må jeg prøve. Jeg har selvfølgelig surfet litt på nett for å prøve å få noen idéer, og lar meg forbløffe av hvor mange usmakelige kjoler som finnes der ute.

Jeg stålsetter meg.

6 kommentar

  1. Du har min fulle støtte angående prøverom!! Jeg sparer mye penger rett og slett for at jeg sjelden orker å prøve.

    Er forøvrig en stor tilhenger av deponering – klærne skal man prøve å ro og mak i riktig belysning hjemme.🙂

    Lykke til med å finne en fin kjole. Det gjør du sikkert!

    Jeg håper du slipper å komme i burka😀

  2. Deponering er guds gave til meg😀
    Jeg prøver av prinsipp ingenting så lenge den som jobber i butikken ikke var født da jeg ble komfirmert, og dermed begrenser det seg selv🙂

  3. Deponering. Jeg noterer meg det.
    Dempet belysning hjemme. Jeg kler det best.
    Burka kun som nødløsning. Rolig. Puste.

  4. Du skriver så morsomt og bra! Liker bloggen din! May I linke deg?

    Am.

  5. Tusen takk! Selvfølgelig, Amélie!

  6. […] tilbyr seg å være med. Jeg har tidligere vært forlover, og pådro meg da selverklært diagnose Prøveromsfobi. Nå er jeg ganske sikker på hvordan jeg vil at kjolen min skal se ut, og jeg vurderer rett og […]

Legg igjen en kommentar

