Var du der?

Var du der? Da himmelen åpnet seg over lille Oslo i går kl 16:55?
Det var jeg. Jeg stod øverst i Bogstadveien, og skulle være nede på Lorry kl 17. Jeg har aldri sett på makan. Det regnet alle veier, torden og lyn. Lenge stod jeg under et tak og bare så på det. En flyktig tanke hvisket: “Er det nå det skjer? Er det nå naturen går bananas?”. (La meg legge til at jeg er ikke så ofte ute i hardt vær). Men det var facsinerende å stå der. Folk kom løpende, bærende på livredde hunder. Jeg hadde på meg joggesko i et nærmest svampaktig stoff, og på min ferd ned mot Lorry gikk det raskt opp for meg at jeg kunne bare gi opp tanken på å bli minst mulig våt på bena.

Det var bare å kaste seg ut i det, og da la jeg merke til at det burde vært mer regn i denne byen. Folk ble nemlig ganske blide i ansiktene sine. Hjelpesløse smil når man fikk en ekstra skyll fra et tak. Oppgitte smil når man ble sprutet på av en forbikjørende bil. Fortrolige smil når man stilte seg tett under samme tak.

Jeg ankom Lorry samtidig som mine to venninner. Løpende fra hver vår kant. (Jeg kan i all fortrolighet legge til at løping ligger ikke helt for noen av oss. Det var mer som kappgang). En lett skrekkslagen latter da vi møttes. Buksen klistret til bena. Sokker og sko man kunne vri opp. Det surklet høyt fra skoene mine da vi gikk mot et bord. Det surklet faktisk fra alle kanter.

Når man ikke har noe annet å skrive om, så kan man ihvertfall skrive om været. I går var det vær.

12 kommentar

  1. «Løping ligger ikke for noen av oss»? Snakk for deg selv! Hah! *snurt*

  2. Ehe. Der var du.

  3. Jepp. Tilstede og fornærmet.

  4. Altså. Jeg har jo aldri sett deg løpe. Og da trekker man jo slutninger, ikke sant?

  5. Jeg var ikke der – jeg satt trygt i en liten hytte på Sogn og ventet på at det skulle gi seg – slik at jeg tørr og full av kjærlighet kunne møte deg etterpå… men du sviktet – på grunn av en våt bukse –

    ja ja –

    Og nå er du borte – et sted over vannet i en hel uke – men når du kommer hjem kan jeg fortelle deg at hovmesteren er ansatt!

    Det er deiligt at være norsk et sted i Danmark som nesten er i Tyskland –

  6. Spesielle hendelser fører nok til mer smil og åpenhet, ja.

    Da strømmen gikk i «hele Oslo» for noen år siden skjedde det også noe spesielt. Folk gikk ut på gata og tuslet rundt, og mens de gikk der snakket de med helt ukjente mennesker.

    Det var faktisk ganske så koselig, og da var det også bedre vær, etter det jeg husker.

  7. Jeg elsker regn! Det er helt herligt! Jeg innser at det kanskje ikke så mange som deler denne oppfatningen med meg, men men. Skulle gjerne ha vært der😉

  8. Eg var der ikkje, eg var her. I lettskya 25 grader og nesten-modne jordbær i hagen. I hagen der alle måltid, inkludert frokosten halv åtte, blir servert for tida. Under parasollen, sjølvsagt.

    God helg.

  9. Katrine: Jeg hadde de beste intensjoner!

    Frank: Da håper jeg på et strømbrudd neste gang. Et ganske kortvarig sådan.

    Villkatta: Det var en forfriskende opplevelse. Det var sikkert og visst. Men det ble litt vel vått og kaldt når man hadde sittet litt i de våte klærne.

    Hydra: Snart kommer jeg. Da er vel ikke du der, og sola er erstattet med regn.

  10. Så koselig! :o)
    Jeg er også en av disse som er glad i regn, og som av og til får lyst til å stoppe hordene av mysende og skeivt løpende mennesker ved å si at det er faktisk bare litt vann.
    Og se – jammen bringer det ikke frem smil og samhold hos travle Oslofolk også! :o)

  11. Det er ingenting som kan måle seg med en skikkelig regnskyll. En god, gammeldags, bergensk regnskyll.🙂 Jeg nyter det når jeg er på jobb; full buss med søkkvåte mennesker, vinduer man ikke kan se ut gjennom på grunn av dugg og vann overalt, klam luft – herlig!😀

    Men man må kanskje være bergenser for å nyte slikt?

  12. Regnskyllen førte i det minste til at jeg kjøpte meg en kosedress. Ja. Rett og slett. Da jeg satt våt og forkommen på Lorry var en kosedress alt jeg drømte om, og da jeg fant en brun velourdress med 70% rabatt i Danmark måtte jeg bare slå til. I tilfelle regn.

Legg igjen en kommentar

