Redd?

Det finnes alltid en grunn til å være litt engstelig. Noen ting bare er der som en grunnleggende følelse uten noen rasjonell grunn, andre ting har hendt, og kan slå til igjen når man minst venter det.

Jeg vil nå presentere en rekke små og store ting man kan bekymre seg over. Kort sagt noe for enhver anledning. Noen av de bekymrer jeg meg litt mindre for enn andre.

  • Få en 23-kilos isklump gjennom taket.

isklump.jpg

  • Et stort hull i bakken.

hull.jpg

  • Turbulens når man flyr inn mot Værnes.
  • Å bli overrumplet av et lik i skogen eller inne på offentlige toaletter (jeg har aldri opplevd det, men er likefullt ganske redd for det).
  • At man skal gå tom for lesestoff i løpet av ferien uten tilgang til bokhandel.
  • Å holde en tale for venninne som gifter seg og så får man akutt hyperventilasjon og faller tungt ned på stolen mens det kommer fråde. (Æsj).
  • Miste bremsene helt plutselig når man kjører ned mot Skullerud-dumpa.
  • Brokollaps. (Hjølpes!).

brokollaps.jpg

  • Twin Peaks’ Killer-Bob krypende over soveromsgulvet.

bob.jpg

  • At poden skal rømme fra SFO.
  • At tyverialarmen skal gå av i klesbutikken, selv om man ikke har stjålet noe.
  • Bloggtørke.

Hva er DU redd for?

Don’t worry about the future, or worry, but know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum.
The real troubles in your life are apt to be things that never crossed your worried mind, the kind that blindside you at 4pm on some idle Tuesday.  
Baz Luhrman

9 kommentar

  1. Vel, jeg er redd for
    – å slippe opp for ost og tomat
    – at det skal skje barna mine noe alvorlig
    – at laptoppen skal slutte å virke
    – at butikken skal si: beklager, men havreknecke er utsolgt på verdensmarkedet
    – at edderkoppen skal krype opp i sengen min mens jeg sover og trampe på meg.

    (rekkefølgen er tilfeldig – ost/tomat er altså ikke viktigere enn jentene mine🙂 )

  2. Jeg er stort sett enige med dere begge, og vil ellers legge til:
    – Duer. Sånn helt generelt.
    – Å havne under vann i en bil med elektriske vinduer
    – At jeg skal drive enda en brødbakemaskin til å ta selvmord
    – At Freia skal selges til utenlandske eiere som bestemmer seg for å slutte og lage melkesjokolade

    Det er det jeg kommer på i farten😉

  3. Jeg noterer meg edderkopper og laptopskade.

    Jeg fikk akutt duefobi en gang. Jeg bodde i en blokkleilighet, og satt på terassen en formiddag. På besøk hadde jeg en stor, og utrolig hårete (lodden? Fjærete?) due. Kjempestor var den. Plutselig fløy den inn i den lange, smale leiligheten. Jeg var hjemme alene og det var omtrent på dette tidspunkte den akutte fobien meldte sin ankomst.
    Heldigvis trippet den ut igjen etter en stund. I mellomtiden hadde jeg sittet i fosterstilling i en krok på terassen mens jeg vurderte å ringe politi eller brannvesen eller noe.

    At det skal skje barnet noe alvorlig er en grunnleggende, vond frykt. Jeg ser for meg all verdens grusomme ting. Jeg kan ikke skrive detaljene høyt, for jeg tillegger meg av og til mirakuløse egenskaper, og tror at tingene vil inntreffe dersom jeg gjør det.

    Å havne under vann i en bil med elektriske vinduer har jeg også vært redd for siden en kvinne forulykket i Sverige for ikke lenge siden. Heldigvis har den gamle Mazdaen høyst manuelle vinduer.

  4. Nå ble jeg også redd for å havne under vann i en bil med elektriske vinduer

    *sukk*

  5. Duer er ikke til å spøke med.
    Jeg ble angrepet av en kamikazedue i Hegdehaugsveien en gang. Han var ute etter kebaben min i en sen nattestime, og fikk den.
    Jeg kjenner igjen den duen når som helst..

  6. Klovner. De er jævlig skumle!

  7. Klovner er vanvittig skumle. Spesielt om man har sett Stephen Kings IT. *grøss*

  8. Jeg er redd for
    – døden
    – at det skal ligge en morder i baksetet når jeg låser opp bilen i mørket
    – at det virkelig finnes spøkelser
    – å træ en mark på en fiskekrok (fikser det ikke!)
    – flått
    – å slippe opp for bensin

  9. Å træ mark på en fiskekrok kan jeg godt skjønne at du ikke fikser. Jeg fikser ikke engang å grave opp en meitemark fra blomsterbedet. Slipper jorda, og fortsetter et annet sted. Ugh.

Legg igjen en kommentar

