Forming og sånn

Jeg trodde jeg kjente lukten av einer i dag. Og da – med en overraskende kraft – merket jeg at jeg savnet formingstimene på skolen. Sløyden og tekstil. Å bruke svipennen. Det var det morsomste. Lage alle mulige skilt, bilder, tegneserier med svipenn på finérplate. Gosj, så lei mine foreldre må ha blitt av svipennbilder. Og å pusse med sandpapir. En einerbit med denne lukten. Først med grovt papir, så med finere og finere helt til trebiten var blankpolert. En trebit helt uten andre egenskaper enn at den var glatt som bare det. Lage enkle dusker i gilde farger på tekstilen. Sitte i en krok med makramé. Fingerhekle. Sy sammen stoffbiter i 80-tallsfarger til krøllete duker. Dersom ting var vanskelige; for eksempel å strikke et pannebånd, mistet jeg lysten. Men i dag savnet jeg disse enkle tingene som ikke krevde spesielle ferdigheter annet enn å like å sitte rolig og pusle. I snekkerverkstedet til morfar kunne jeg tegne omrisset av en båt, han skar den ut med den store stikksagen, og jeg slo inn en spiker som mast. Det var det. Så enkelt. Og tegning og maling. Jeg kunne sitte så lenge med det. Også keramikktimene, da. Skjeve vaser, stygge askebegre (jeg vedder penger på at barna ikke lager askebegre på keramikken lenger), skulpturer og kuer. Jeg lagde en fin ku til Tina en gang. Og Tina lagde en fin keramikkting til meg. Jeg fant den i en lykkeboks her om dagen. En boks med brev og bilder fra venninner. Og altså denne keramikksaken fra Tina. Armen har falt av, men den er egentlig like fin.

Dersom man kan ta opp formingstimer på grunnskolenivå på Blindern, så melder jeg meg sporenstreks. 

okt-091.jpg

7 kommentar

  1. No blei eg heilt lukkeleg. Og så må eg vise ein fin ting av leire som eg og jentungen laga her ein dag.
    *iler til eigen blågg*

  2. […] by Avil on October 22nd, 2007 Linda har skrive den finaste posten om […]

  3. Formingsgener meg her og formingsgener meg der.

  4. Mona: Jeg håper du ikke tolket det dithen at jeg er flink? I såfall må jeg le høyt.

  5. […] 2007 by Mona Jeg er imponert, så mange kreative sjeler det er i wordpress i dag! Avil maler, Linda modellerer. Jeg kan ikke engang strikke lenger. På barneskolen strikket jeg en bamse. Det var en […]

  6. Så fin post. *rørt*

    Jeg var elendig med leire. Men: Som barn hadde jeg en nabo som var sløydlærer. Jeg og venninna mi bodde på sløydsalen om ettermiddagene. Det var veldig fint for to litt borkomne jenter. Det morsomste var da vi fikk lage og pusse en «gullring», året før vi egentlig skulle gjøre det på skolen.

  7. Da jeg kjørte forbi et hus på vei til Sverige på søndag som var, så savnet jeg sløyden jeg også. De sløydtimene hvor vi fikk dreie ut (heter det det?) lysestaker😀

Legg igjen en kommentar

